Kinnbäcks Skärgårdsturism – Affärsutveckling & breddad marknadsföring

Kinnbäcks Skärgårdsturism – Affärsutveckling & breddad marknadsföring

Kinnbäcks Skärgårdsturism – Affärsutveckling & breddad marknadsföring

Om uppdraget

Sommaren 2020 hade ordet ”hemester” blivit ett begrepp. Vi flyttar oss till familjen som har skärgården i sitt hjärta och sina andetag, som driver företaget Kinnbäcks skärgårdsturism sedan många år. Ett företag som vill fortsätta växa, där vi fick förtroendet att lotsa kunden genom affärsutveckling och en breddad marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten. Tillsammans skapade vi en årsplan. Vi fotade, filmade, designade grafiska element och samlade inspirationsmaterial – allt för att även Kinnbäcks själva ska kunna ta hand om sina egna kanaler med glädje, utan stress.

Namnet Kinnbäck kommer från en hamn och by med fokus på skärgårdsön Pite-Rönnskär. För att ytterligare landa namnet har vi skapat visuella kopplingar till havet och skärgården, och samlat ihop det till ”Båtturer och boende till havs”. Och resultatet lät inte vänta på sig –  Kinnbäcks Skärgårdsturism fick en skarpare, tydligare form och den snabbt växande följarskaran tog sikte på Pite-Rönnskär.

Arbetsgruppen bestod av:

Från Norr Media
Johanna Blylod, affärsutvecklare & grafisk formgivare
Linda Nyström, medierådgivare
Zandra Classon, fotograf

Från Kinnbäcks
Julia Johansson, koordinator
Mats Johansson, ägare Kinnbäck Skärgårdsturism

Resultat

Julia Johansson, koordinator Kinnbäcks:

”Vi har fått fantastisk och proffsig hjälp av flertalet kunniga personer på Norr media med Johanna i spetsen. Vi känner oss väl omhändertagna och rikare på både material och kunskap. Det känns jätteroligt att vi fått hjälp att forma våra visuella element som blivit ett kännetecken och viktig del till vår nya satsning på marknadsföring. Vi har inte bara fått hjälp med material, vi har även fått en större inblick och kunskap i hur vi ska tänka och göra för att nå ut till våra gamla, nya och kommande besökare. Vi tror att årets arbete tillsammans med Johanna och hennes kollegor kommer ge efterdyningar till nästa sommar 2022 – då har ordet spridit sig ytterligare och fler nyfikna besökare väntar.

Johanna har alltid funnits ett samtal eller en träff bort så fort frågor och funderingar har dykt upp. Hon har alltid mött oss med värme och med fantastisk service.”

Affärsutveckling

En grundlig genomgång av Kinnbäcks kärna, våga välja det som är viktigt att ha kvar och se det som behöver förändras. Extra viktigt när ett företag likt Kinnbäcks vill fortsätta växa och satsa framåt. En fin och familjär känsla med intresserade följare och kunder kunde uppdateras tack vare mer kunskap om hur de egna kanalerna i form av sociala medier kan användas på nya sätt.

Resultat

Julia Johansson, koordinator Kinnbäcks:

”Vi har fått så positiv respons av alla. Privatpersoner och företag har varit in på vår fina hemsida liksom vårt Instagramkonto. Vi är nu ett företag som syns och finns, där ordet om oss och vår verksamhet sprids. Vårt företagsnamn och destinationen Pite-Rönnskär har verkligen blommat ut. Vi har nått ut till personer som egentligen bor i närheten men som aldrig har hört talas om varken Kinnbäcks Skärgårdstursim eller Pite-Rönnskär. Det är även många som hört talas om Pite-Rönnskär men som inte vetat vad det varit. Nu vet folk med hjälp av marknadsföring, fin hemsida, och sociala medier. VI har inte haft en besviken gäst i sommar som besökt ön och vi har nått ut som varumärke. Vi har blivit en ”snackis”!”

Sommarkampanj

För att nå sommarlediga, skärgårdslängtande familjer presenterades Kinnbäcks genom marknadsföring i lokala morgontidningar: Norran, Pite-Tidningen, Kurien och NSD, både för de som gillar papperstidningar och de som läser tidningen på webben. Dessutom användes de egna kanalerna flitigt genom uppdateringar på webb, Instagram och Facebook och inte minst ett förbättrat Google-upplägg.

Resultat

Julia Johansson, koordinator Kinnbäcks:

”Det har verkligen gett resultat! Med hjälp av annonsering och även väl valda sökord har vi fått många besökare runt om i hela Sverige. Sommarens första besökare på våra dagsturer var från Borås som hade googlat på vad man kunde göra på sin semester i Västerbotten. Där hade vi kommit upp på en topp fem lista – ett självklart val för en dagsutflykt. Det har heller aldrig varit så mycket besökare från Luleå som vi haft denna sommar, och det måste ha att göra med annonseringen. Det är också väldigt många från Piteå och Skellefteå som i år fått upp ögonen för Kinnbäck Skärgårdsturism och våra tjänster och produkter. Vi skulle nog kunna säga att majoriteten kommer tillbaka, helt förbryllade över vilken skärgårdsidyll vi bedriver vår verksamhet på.”

Vill du veta mer?

Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa er.

En oslagbar mediemix!
Kommunikation som når genom bruset är nyckeln till att leverera bäst effekt. Vilka behov och ambitioner har du? Med kännedom om den lokala marknaden och olika målgruppers mediekonsumtion hittar vi rätt lösning för dig.

Vi erbjuder bland annat:

  • Printannonser
  • Bannerannonser

  • E-handel
  • Reklam & produktionsbyrå

  • Distribution
  • Sökordsoptimering
SE HELA VÅR MEDIEMIX HÄR

Kontaktformulär.

Fält märkta med * är obligatoriska

Tack för ditt meddelande, vi återkopplar snart!
Tyvärr gick något fel när du fyllde i formuläret. Vänligen försök igen.