Uppdrag

I samarbete med Almi Nord har vi på Norrbottens Affärer lanserat en helt ny podd: Snacka om affärer. Här möter vi intressanta företagare och näringslivsprofiler från Norrbotten som får dela med sig av sin historia, med målet att inspirera och lyfta aktuella frågor inom näringslivet i länet.

Elin Emborg gör sig redo att podda

Genomförande

Vi bjuder in företagarna till Norr Medias studio, där själva intervjun och inspelningen sker. En rådgivare från Almi besöker även studion för att spela in ”Almi tipsar” – ett inslag med tips kopplat till aktuellt ämne i varje avsnitt. Inför lansering marknadsförs varje avsnitt i Norrbottens Affärer, NSD, Norrbottens-Kuriren och Piteå-Tidningen, genom inlägg i sociala medier samt på digitala skyltar i Luleå och Boden.

Resultat

Från dess att vi startade podden i februari 2020, ser vi att lyssnandet ständigt ökat. Varumärket har etablerat sig, tidigare avsnitt laddas kontinuerligt ned och fortsätter att leva vidare, samtidigt som de nya får stor spridning.

Karolina Kollenmark-Andersson, marknadskoordinator Almi Nord, om samarbetet: ”Genom vår medverkan i podden hoppas vi kunna bidra till att fler inspireras till att starta och utveckla sina företag. Ofta kan man som företagare känna sig ganska ensam och som att man sitter på väldigt många olika stolar. Att få ta del av hur andra företagare gjort för att lyckas, att det varit både upp- och nergångar tror jag är jätteviktigt och det tycker jag man får göra genom podden!

Norr Media har en bred kompetens inom kommunikationsområdet och likaså en bred kännedom vad som händer och sker i länet – dessa faktorer har varit avgörande för att lyckas med podden. Under hela processen har Norr Media stöttat upp; såväl då det handlat om att lugna den som stått nervös vid mikrofonen, att granska svårförståeligt fackspråk från oss på Almi, som att ha förmågan att sprida poddavsnitten – vi tycker de gjort och gör ett jättebra jobb!

Vi på Almi ser att vi genom podden ökat kännedomen om oss och vad vi kan hjälpa till med. Genom poddlyssnarna når vi målgrupper och individer som vi antagligen inte skulle nå ut till genom våra övriga kommunikationskanaler. Vi har på detta sätt kunnat ge en bättre bild av våra tjänster och när det är läge att vända sig till oss på Almi. Jag gillar också att vi, genom ”Almi tipsar”, kan presentera våra rådgivare – då tror jag steget att lyfta luren eller skicka iväg ett mail till oss blir ännu kortare.”