Uppdrag

Norrbotten media week (NMW) startade 2016 av ett gäng kloka entusiaster inom framför allt reklambranschen som såg behovet att skapa en mediavecka i norr, med högintressanta föreläsare som många annars åkte till Stockholm för att lyssna på. Dessutom skapades plats för workshops, mingel och möjligheter att skapa nya kontaktytor. Norrbottens Media (idag Norr Media) hakade på från start och ville gärna vara med och stötta detta nya, vid den tiden ovanliga arrangemang. Sedan dess har varje februari innehållit några dagar av föreläsningar, skönt mingel, kunskapsutbyten och massa goda möten med fokus på framför allt kommunikation, media, kultur och kreativa näringar.

Genomförande

2016, det första året för NMW genomförde vi en livesänd debatt som kördes ut på våra egna kanaler och med ett fullsatt Ebeneser (svårt att tänka sig i pandemitider). Under alla år har vi använt bredden av våra medier och sett till att marknadsföring för NMW tar plats i våra medier och kanaler, vi bjöd in allt från styrelsevänner till mediemänniskor inom och utom NTM. Att jag är med i NMWs styrelse är hedersamt, och jag har även lyckats få bokningar till NMW under de olika via våra nätverk. I år, 2021 blev det förstås väldigt speciellt för oss alla på grund av pandemin, så för första gången sändes NMW endast digitalt, på Norrbottens affärers webb. Det drog bra med tittare, vilket gjorde oss väldigt glada att formatet funkade så fint. Här samkörde vi på Norr media framför allt med Ebeneser och lade samman våra kompetenser inom teknik, projektledning och allt som behövs för att kunna genomföra ett bra upplägg.

Resultat

Fredrika Johansson, verksamhetschef Ebeneser och styrelsemedlem NMW:

- Vi bestämde oss att vi ville genomföra evenemanget, för oss var det viktigt att komma med nya lösningar, bibehålla kontinuitet och ”ångan” uppe om event. Vi valde att ställa om till helt digitalt för att undvika att behöva ställa om/ställa in, och kunna planera och genomföra oavsett restriktioner.

Hur skulle du sammanfatta att eventet gick?

- Bra! Även för vår styrelse som planerat evenemanget var upplevelsen framför skärmen mycket positiv. Mycket tack var det nära samarbete som NMW, Kulturcentrum Ebeneser och Norr Media valde att ha inför, under och efter eventet och bakom kulisserna var det då och då skarp läge och tighta deadline, men å ska det vara när det är live direkt och alla taggade till, säger Fredrika Johansson.

Hur upplevde du samarbetet mellan Kulturcentrum Ebeneser och Norr Media?

- Väldigt positivt och detta första samarbete kan väl idag ses som en pilot då vi hunnit samverka i flera digitala produktioner sedan dess. Kulturcentrum Ebenesers stora lokal, infrastruktur för evenemang på scen och kompetens kring liveljud och teknik tillsammans med Norr Medias kunnande och tekniska lösningar skapa möjligheter att lösa det mesta för kunder som vill skapa digitala evenemang. Eller så måningom hybredevent, säger Fredrika Johansson och avslutar:

- Tillsammans har vi både kompetens, personalstyrka, hårdvara och tekniska lösningar för att kunna lösa det mesta i en attraktiv och luftig studiomiljö med scenkänsla.